Ja, hur börjar jag mitt första blogginlägg? Äntligen är jag igång. Redo att dela med mig av det jag lärt mig om den antiinflammatoriska kost och livsstilen.  Här kommer det skrivas om tarmglada recept, gärna enkla goda sådana som passar även oss småbarnsföräldrar att göra som har lite tid och stort intresse för att ge kroppen goda förutsättningar för att må bra.
 
 
Jag har en IBS diagnos i bagaget (irratable bowel syndrome) som jag fick för cirka 12 år sedan. Läkarna hade inget svar på mina magproblem och jag famlade runt efter ledtrådar på egen hand samtidigt som jag försökte hålla igång med jobb och studier trots magsmärtorna. Det antiinflammatoriska köket var en viktig pusselbit för mig. Jag som undvikit bönor och ätit sparsamt av grönsaker och frukt i många år för att jag trodde det skulle förvärra magbesvären eftersom jag fick till mig det av en dietist för länge sedan. Jag minskade ner på rent socker och för några månader sedan uteslöt jag det helt ur kosten. Magen är lugnare än någonsin.
 
 
En annan viktig pusselbit är regelbundna måltider. Som mamma till två små barn på 2 och 4 år serveras det mat med jämna mellanrum här hemma. För allas bästa. Intresset för tarmfloran är stort och jag slukar allt jag kommer över om det för att lära mig mera. Tänk att det tog så många år att trilla över begreppet tarmflora? Att vi faktiskt har 1,5-2 kilo bakterier som huserar i våra tarmar? Att hela 80% av immunförsvaret sitter just i tarmarna?
 
 
När jag inte skriver om tarmglada recept och annat som gör tarmen och hälsan gott här inne, då arbetar jag som socionom med förebyggande hälsoarbete. Jag är också sambo och mamma till två pojkar. Och så klart glad husdjursägare till två fina ragdollkatter. Varmt välkomna, hoppas Du ska trivas här. Kram ♥
 
 
Följ mig gärna på instagram mamma_pigg
 


Anonym

Hej, jag hittade dig på Instagram och har läst dina blogginlägg. Är själv småbarnsmamma och har en IBS-diagnos. Har sedan i höstas försökt äta mer antiinflammatoriskt men tycker bara min IBS blir värre av böner, linser, mycket kål och fibrer i grönsakerna. Är det övergående eller hade du kanske inte dem problemen när du började äta då här? Tack för all härlig inspiration! MVH, Åsa

Svar: Hejsan Åsa! Vad kul att du hittat hit. Det är verkligen så olika vad magen klarar av. För mig har det gått bra att lägga till antiinflammatoriska råvaror men jag har sett trådar som handlar om övergångsbesvär till antiinflammatorisk kost. Finns en bra tråd om detta på facebook (antiinflammatorisk kost Sverige). Jag fick vissa övergångsbesvär, problem med svampinfektioner och hudrodnader som försvann. Sen har jag fortfarande dagar där magen inte är på topp men det beror nog mest på att jag är stressad och äter för fort tror jag (lätt hänt som mamma till små). Hur är det med gluten och laktos? Känner du av när du äter det?
mammapigg.se

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress